mathjax

Pazartesi, Ocak 23, 2012

Soru Maratonu 2011 - Nihayet

Soru Maratonu sonuçları nihayet açıklanmış. Yarışmayı bitiren (ve katılan) herkese tebrikler.

Daha önce söz verdiğim bir-iki çözüm vardı. O çözümleri, merak edenler için paylaşmak istiyorum. Ancak, soruların cevaplarını veya çözümlerini paylaşmak, çoğu zaman yanlıştır. Dolayısıyla, soruların cazibesine kapılanlara tavsiyem, bu çözümlere veya cevaplara bakmamalarıdır.

Yeni yarışma fikrimize destek veren herkese teşekkür ederim. Yorum yazarak, facebook üzerinden mesaj göndererek, eposta yazarak, bu yarışma için bize hem cesaret verdiniz, hem de alternatif bir yarışmanın gerekliliğini gösterdiniz. Detayları ve yarışma formatını birkaç içinde açıklamayı umuyoruz. Ekipte yer almak isteyen herkes davetlidir. Aslında, sorulardan bir veya birkaçının yarışmacılar tarafından sorulmasını, ve en çok beğenilen soruların yarışmaya dahil edilmesini ve soruyu soran yarışmacıya da sorudan en çok puan alan kadar bonus verilmesi gibi fikirlerimiz var. Bu arada, yanlış ama yakın cevaplar için de kısmi puan verilecek, mesela, bu seneki meşhur Sıralama sorusu için 25 cevabını verenle 35 cevabını veren aynı puanı paylaşmayacak. 25 cevabı, gerçek cevaba yakın olduğu için belli bir oranda "teselli" puanı alacak. Tüm detaylar henüz belli değil, üzerinde tartışıyoruz, her fikrin artısını ve eksisini düşünüyoruz.

Gelelim çözümlere. Piyon sorusuyla başlayalım. Cevap 216=65536. Öncelikle, 4x4'lük kare alana kaç farklı şekilde piyon yerleştirebilirsiniz? Toplam 16 kare var ve her karede bir piyon var veya yok, yani her kare için 2 ihtimal var. Dolayısıyla, toplamda 216=65536 farklı şekilde piyon yerleştirebiliriz. Şimdi, soru 5x5lik bir alan için sorulmuştu ve her satır ve sütunda "tek sayıda" piyon isteniyordu. Yapmamız gereken, son sütuna ve son satıra, ilgili satırın veya sütunun üzerinde tek sayıda piyon olacak şekilde karar vererek piyon yerleştirmek veya boş bırakmak. Son kare ise, dikkat ederseniz, hem son satırı hem de son sütunu tek sayıya birlikte getiriyor. Teker teker saymaya da gerek yok, oturup program yazmaya da.

Sırada, İki Harfli Kitap ve Tart Seti soruları var. Bir sonraki yazımıza...

8 yorum:

Adsız dedi ki...

Tebrik ederim Uğur Hocam.

Bu yıl ilk defa -cevaplarda- hata yaptığını kabul etti Tzv. Ama önceki yıllarda da yaptı. İşin kötüsü itirazlara cevap bile vermedi. Maratonun başarılı ve en eski yarışmacılarından Murat Karabatak'ı 2004 yılında işte bu nedenle küstürdü. Ki, Murat haklı idi.

Çok can yaktı Tzv, çok. Ama artık anlamalı ki, maraton birçok kişi için küçük bir şey olsa da bazıları için büyük bir şeydir...

Adsız dedi ki...

Merhaba,

Öncelikle bu blogla bizim bir takım meraklarımızı giderdiğiniz için size teşekkür ederim. Bu sene TZV hangi sorudan kaç puan aldığımızı açıklamamış mı yoksa ben mi bulamadım. Uzun süredir sonuçların açıklanmasını bekliyordum fakat cevapların puan değerlerinin açıklanmamasıyla hayal kırıklığına uğradım.

Bir de ben "Test Puanı" sorusunun cevabını merak ediyorum. O soruda 0 (sıfır) cevabının doğru olarak değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Bu soru hakkında da açıklama yapabilirseniz çok sevinirim.

Son olarak birinciliğinizi tebrik ederim. Çalışmalarınızda başarılar...

Halil YILMAZ

Uğur dedi ki...

@Adem
Maalesef değişim zordur. Bunun için çoğu zaman ÇOK uğraşmak gerekir. Küsmek bence çözüm değil.

@Halil.YILMAZ:
Soruların doğruluk yüzdeleri açıklanmış. İlk gün bakmamıştım, sonradan mı açıklandı, 2 gündür var mıydı bilemiyorum.

Test Puanı sorunuza gelince. Aslında, ilginç ve bence doğru cevap vermişsiniz. Bu noktada, TZV'nin soru metnine bir açıklama koyması beklenebilirdi. AMA, sorudan cevabın "sıfır" olamayacağı kısmen belli, bir testte soruları doğru cevaplama ihtimaliniz her zaman 1/k'dır, eğer rasgele cevap veriyorsanız. Ayrıca, verilen bilgi (7 puan ve 8 puan) bu durumda önemsizleşiyor, eğer cevap "sıfır" olsaydı, o zaman tüm puanların olasılıkları ("sıfır" hariç) eşit olurdu.

Her durumda, bence, cevabınızın soru metniyle uyumlu olduğunu belirterek TZV'ye itiraz yazabilirsiniz ve puanlamayı yeniden talep edebilirsiniz.

Tekrar edeyim, bu benim düşüncem, TZV konusunda uzman biri değilim.

Adsız dedi ki...

Ben test puani sorusuna dogru cevabi vermistim ama sonucun sifir da olabilecegini TZV'ye mesaj yazarak bildirmeme ragmen, hicbir yanit alamadim.

alp dedi ki...

hocam merhaba hocam uğraştığım ama emin olamadığım 3 soru vardı bunlar sırayla 8,14 ve 18. sorular bu soruları esintilercevap1cevap2cevap3 şeklinde kodladım ve elde ettiğim md 5 değeri 2e79e0c6822635f7a89102bcfa4ee2cb çıktı acaba doğrumu doğru değilse doğrusunu yazmanızda sakınca varmı hocam çok merak ettim doğrusu iyi günler

Uğur dedi ki...

Merhaba Alp;

Maalesef yanlış. Doğrusu
ce46fd5e69aa5316e359bc17f19d8656
olacak.

taybal dedi ki...

acaba sorulardan kaç puan aldığımızı niye göremiyoruz biliyor musunuz??önceki senelerde olurdu da bu sene tekrar kaldırıldı herhalde

Uğur dedi ki...

Her sorudan elde edilen puanı değil ama soruların doğru cevap yüzdelerini vermişler. (Arşivden erişebilirsin.)

Böylece, eksik soru yapanlara yeni bir soru daha sormuşlar, hangi soruların doğru/yanlış olduğunu bulmak.