mathjax

Perşembe, Aralık 15, 2011

Soru Maratonu 2011/8

Sayfa istatistiklerinden, bugünlerde günlüğün daha fazla ziyaret edildiğini görünce, yeni cevaplar için bakıldığını düşündüm. Yarışmacılardan gelen talep doğrultusunda, son iki haftanın cevaplarını yarışma sonuçları açıklanana kadar vermeyeceğim. Bu sorular, iddialı yarışmacılar için zaten basit sorular. Bir de sanki çok gerek varmış gibi TZV bu haftaki soruda açıklama yaparak sorunun büyüsünü bozmuş. Diğer soruların açıklanmaya çok daha fazla ihtiyaçları vardı ama bu soru için bedava bir ipucu olmuş.

Diğer taraftan, orta-üst kategorilerdeki sıralamayı etkileyebilecek sorular olarak değerlendirilebilir. O yüzden, yarışmayı (daha doğrusu sıralamayı) etkilememek için 2-3 hafta sonra bu 2 haftanın cevaplarını vereceğim.

Yarışma bitti, son kontroller için 1-2 hafta ek süre verilir ve 2012'de sonuçlar açıklanır. Herkese bol şans.

14 yorum:

Adsız dedi ki...

Hocam merhaba soru maratonudaki sıralama sorusu için bir cevap buldum ama bir türlü bu cevabın en az tartı olup olmadığını kanıtlayamadım çözümümü deneme yanılma yaparak buldum acaba bu soru da deneme yanılma yapmadan bir formülle bulunabilir mi bir uzman kişi olduğunuzu düşünerek paylaşmak istedim

Adsız dedi ki...

hocam bu senenin iki harfli kitap sorusu için de cevabım iki satırlık sayılır demişsiniz acaba maraton bitiminde çözümünüzü paylaşabilir misiniz ? benim için bu senenin en güzel sorusu çok merak ettim hocam

Uğur dedi ki...

Öncelikle belirteyim ki kendimi zeka soruları konusunda "uzman" olarak görmüyorum. Zeka sorularını sadece hobi olarak görüyorum, ve çoğu zaman güzel sorularla uğraşmaktan zevk alıyorum. Ötesi yok...

Deneme-yanılma derken, bulduğunuz cevapları rasgele denemiyorsanız sanırım. Deneme-yanılma için de bir sistem kullanıyor olmalısınız. Her formül (veya algoritma) basit bir şekilde ifade edil(e)meyebilir.

Cevaplar için son 2 gün kaldı. Doğruları (ve yanlışları) bir hafta sonra öğreneceğiz. Yarışma etiğine bağlı kalmak adına kendi metodumu belirtmeyeceğim.

Her zaman formül var mıdır, bulunabilir mi, yada sorular formülsüz çözülebilir mi? Mantığını görmemiş (bulmamış) olanlar için şaşırtıcı gelecek bir açıklama yapayım. Bu seneki "Piyon" sorusu ve son soru "Tartı Seti" için birer formül yazdım ve cevapları 5 dakikadan kısa bir sürede kendimden emin bir şekilde buldum. (Soruların çoğunu analitik metotlarla çözmeye çalışırım ve formülasyona önem veririm, bu 2 soru çarpıcı örnekler olduğu için belirttim sadece.)

2 harfli kitap sorusuna gelince... Neden olmasın! Ne de olsa TZV yarışmalarına artık katılmayacağımdan dolayı, Maraton bitiminden sonra kuralları ihlal etmemin bir sakıncası olmaz.

Adsız dedi ki...

hocam merhaba soru maratonundaki 'piyonlar' ve 'tartı seti' sorusu için bulduğunuz formülleri yazabilir misiniz ? çok merak ettim iyi günler

Uğur dedi ki...

Detayları sonuçlar açıklanmadan yazmayacağım, yani yaklaşık 5 gün daha geçecek.

Ama formüller şöyle:
Piyon için 2^16=65536,
Tartı seti için [(2*3+1)^3-1]/2.

Adsız dedi ki...

hocam merhaba yapamadığım bir soru var fikrinizi alabilir miyim?SORU: Bir işhanında bulunan 5 adet asansörle ilgili aşağıdaki bilgiler bilinmektedir:1)her asansör en fazla 8 katta durmaktadır 2)her katta(giriş katı dahil)en fazla 3 asansör durmaktadır 3)herhangi bir kattan diğerine en fazla 3 asansöre binerek ulaşılmaktadır. Bu işhanı en fazla kaç katlı olabilir?

Adsız dedi ki...

hocam sorudaki 3. bilgiyi yanlış yazmışım doğrusu 3)herhangi bir kattan diğerine en fazla 3 kez asansöre binerek ulaşılmaktadır

Uğur dedi ki...

Bu soru umarım herhangi bir yarışmanın parçası değildir. Cevap, olabilecek en büyük değer, yani 36. Asansörlerin hangi katlar arasında çalıştığını bulmayı size bırakayım.

Bu soru, "en fazla 5 asansör kullanarak" diye sorulsaydı (3ncü kural) çok daha ilginç olurmuş. Tabii bu durumda, toplam asansör sayısını da arttırmak gerekiyor. Aslında, asansör sayısı her asansörün durduğu kat sayısından daha fazla olursa, soru gerçekten daha ilginç hale geliyor. Mesela, 8 kat için, 5 asansör değil de 100 asansör olsaydı, cevap ne olurdu? (İpucu: Maksimum verimlilik için 121 asansör çalıştırabiliriz.) Tabii, bir kattan diğerine en fazla 5 asansör kullanarak ulaşma şartı ile...

Adsız dedi ki...

hocam bu asansör sorusunu bilim teknik dergisinde gördüm yani herhangi bir yarışmanın parçası değil,cevap için teşekkür ederim kusura bakmayın hocam ama anlamadığım bir yer var: örneğin 36 .kattayız 1 . kata en fazla 3 kez asansöre binerek nasıl ulaşırız

Uğur dedi ki...

Asansörler sıralı olarak her katta durmuyor. Mesela;
I. Asansör =[Z,1,2,3,4,5,6,7]
II. Asansör =[Z,8,9,10,11,12,13,14]
gibi. Gerisini getirebilirsin artık.

Adsız dedi ki...

hocam son olarak bir soru daha sormak istiyorum bu soru da bilim teknik dergisinden alıntı:SORU:X birim uzunluğundaki boş bir cetvele 6 işaret koyarak 1'den X'e kadar olan tüm tamsayıları tek bir ölçümle elde etmek istiyorsunuz.X'in alabileceği en büyük değer nedir?hocam çok uğraştım ama bu soru için herhangi bir formül bulamadım.iyi günler

Uğur dedi ki...

Ama bu son olsun, ya da biraz zaman ver, ayda bir-iki soru gibi. Hepimizin işi oldukça yoğun, sürekli bu sorularla uğraşamayız. Ayrıca, bu soruların cevapları değil, çözmek üzerinde düşünülen fikirler ve bulunan ilişkilerdir önemli olan. Çözümün/cevabın gerçekten bir önemi yok, sen bulmadığın takdirde.

Cevap 13. Öncelikle C(6,2)=15 üst sınır (burada C=kombinasyon), daha sonra sırayla 15 ve 14ün mümkün olamayacağını gösterirsin. Son olarak da 13 için noktaları belirleyebilirsin.

İyi akşamlar,
UM.

Adsız dedi ki...

Ugur Hocam,

Cetvelli sorunun cevabi 19 degil mi? Cizimle gosterdim:

http://pastebin.com/TCeNmtKQ

Uğur dedi ki...

19 cevabını veren arkadaşım;

Soruyu farklı algılıyoruz. Ben, 6 işarete cetvelin sınırlarını da dahil ettim, yani senin çözümün bana göre 8 işaretle elde edilmiş.

Eğer, cetvelin başını ve sonunu işaret koymadan ölçümde kullanabiliyorsak, o zaman, cevap daha büyük olur. Muhtemelen 19'dan da büyük. Bu durumda üst sınır: C(8,2)=28. Belki 2-3 büyük değer uygulanabilir olmayacak ve cevap 25 civarı çıkacak. Biraz uğraşmak lazım.

Bilgisayar yardımıyla, cevap 23 çıkıyor.

Yani, cetvelin başına ve sonuna işaret koymadan kullanabiliyorsak, cevap 23, aksi durumda 13.